Thursday, January 5, 2012

:: Mengimbau Kisah Silam Bersama Basikal KUWAHARA::




KUWAHARA. Satu jenama yg terkenal pada tahun 80an. Aku mula mengenali jenama ini setelah bapaku membelikannya pada tahun 1985 (Umur 6 tahun) dengan harga Rm100 (kalu tak silap aku) dari seorang rakannya yg berniaga dihadapan pasar tempat dia berniaga. Wow gembira tak hingat aku setelah dapat basikal ni. Tapi ada satu masalah "besar" aku tak reti nak kayuh sebab rasa basikal ni besau sangat...adoi...macam mn nak kayuh ni! Digagahkan juga cuba berkayuh. Kayuh, jatuh....kayuh sikit jatuh..luka-luka lah juga nak pandai kayuh basikal ni. Basikal ini dikongsi bersam dengan adik aku. Tapi akulah yg paling banyak guna. Akhirnya, hampir seminggu, pandailah aku berkayuh. Basikal ini digunakan sehingga darjah 6 dan kemudian diturunkan sepenuhnya kepada adik aku seteal mendapat lagi 1 "body" BMX 2nd hand dan di setup menjadi 1 basikal lagi utk kegunaan ke sekolah menengah.



Pengubahsuian utk BMX baru dilakukan dengan memasang sport rim serta part yg paling best aku buat ialah menggunakan cassette roadbike (tapi guna single speed jer hehehe). Pada waktu itu "Prewel Mati" memang dah top di gunakan oleh semua rakan-rakan.

Akhirnya, basikal BMX aku hilang setelah dicuri semasa disekolah...

Sambung lain kali kisah basikal tua pula yg aku bawa ke pasar, menghantar barang pelanggan serta mengambil Mee dikilang..

3 comments:

  1. You have really done a great work to share the hidden art of the great man. It is really a nice work by them. Thanks a lot for this
    Kia Optima AC Compressor

    ReplyDelete
  2. laaaa, bawa ke sekolah tak dikunci kah basikal tu ??

    ReplyDelete
  3. Saya rasa pada hari tersebut terlupa kunci basikal...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.